Інвентаризація активів та зобов’язань: що, де, коли.
Міністерство фінансів України затвердило Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань від 02.09.2014 № 879, яке набере чинності з 01 січня 2015 року. Дане Положення замінює Інструкцію по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої наказом Мінфіну від 11.08.1994 № 69.
Обов’язковість проведення інвентаризації виникає:
Інвентаризація активів та зобов'язань перед складанням річної фінансової звітності проводиться до дати балансу в період:
При цьому інвентаризація земельних ділянок, будівель, споруд та інших нерухомих об'єктів може проводитись один раз на три роки.
За рішенням керівника підприємства інвентаризація інструментів, приладів, інвентарю (меблів) може проводитися щороку в обсязі не менше 30 відсотків усіх зазначених об'єктів з обов'язковим охопленням інвентаризацією всіх інструментів, приладів, інвентарю (меблів) протягом трьох років.
Інвентаризація бібліотечних фондів за рішенням керівника підприємства за встановленим ним графіком може проводиться протягом року. Інвентаризація книжкових пам'яток проводиться щороку.
Інвентаризація дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння проводиться відповідно до Інструкції про порядок одержання, використання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 06 квітня 1998 року N 84, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28 квітня 1998 року за N 271/2711 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28 листопада 2012 року N 1230).
Інвентаризація дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, які містяться у приладах, обладнанні та інших виробах, здійснюється одночасно з інвентаризацією цих активів.
Склад комісії.
Для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об'єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.
У тих випадках, коли бухгалтерський облік ведеться безпосередньо керівником підприємства, інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства самостійно.
За рішенням керівника підприємства до складу інвентаризаційної комісії можуть бути включені члени ревізійної комісії господарського товариства, представники структурного підрозділу (служби) з внутрішнього аудиту.
У разі проведення інвентаризації за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, посадові особи відповідного органу (за їх згодою) можуть бути присутні при проведенні інвентаризації.
Інвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та у присутності матеріально відповідальної особи.
У разі виявлення значних розходжень між даними інвентаризаційного опису і даними контрольної перевірки призначається новий склад робочої інвентаризаційної комісії для проведення повторної інвентаризації.
Документальне оформлення.
Положення № 879 не містить додатків, а в пункті 14 розділу ІІ зазначено, що інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88, для первинних документів з урахуванням обов’язкових реквізитів та вимог, передбачених Положенням № 879. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації. Бюджетні установи відомості про результати проведених інвентаризацій оформляють за формами, визначеними законодавством.
Матеріали інвентаризації (описи, акти, звіряльні відомості, протоколи) оформляються не менше ніж у двох примірниках.
Відображення у обліку.
Операції |
Дт |
Кт |
Примітки |
Виправлення пересортування |
28 |
28 |
|
Встановлені надлишки |
28 |
719 |
|
Нестача і псування товарів у межах норм природного убування під час при зберігання та реалізації |
947 |
28 |
Включається до податкових витрат |
Нестача понад норм природнього убутку, винну особу не встановлено |
947 |
28 |
Не включається до податкових витрат |
Нарахування ПДВ |
947 |
641ПДВ |
|
Нестача понад норм природнього убутку, винну особу встановлено |
947 |
28 |
Не включається до податкових витрат |
Нарахування ПДВ |
947 |
641ПДВ |
|
Відображено нестачу на позабалансовому рахунку |
07 |
|
|
Відображено суму збитків, що підлягають відшкодуванню винною особою |
375 |
716 |
Не є оподатковуваними доходами суми коштів або вартість майна, отримані платником податку за рішенням суду або в результаті задоволення претензій у порядку, встановленому законом, як компенсація прямих витрат або збитків, понесених таким платником податку в результаті порушення його прав та інтересів, що охороняються законом, а також суми відшкодування немайнової шкоди за рішенням Європейського суду, якщо вони не були віднесені таким платником податку до складу витрат або відшкодовані за рахунок коштів страхових резервів Ст..136.1.5 ПКУ |
Списано з позабалансового рахунку |
|
07 |
|
Отримано кошти як компенсацію нестач |
301,311 |
375 |
|